Ook met voeding kun je letten op duurzaamheid. Dat is niet alleen goed voor de wereld om ons heen, maar duurzame voeding is vaak ook gezondere voeding. Vijf tips om ‘duurzaam’ te vertalen naar ons eigen voedingspatroon.

Wat is duurzame voeding eigenlijk? Er worden verschillende definities gebruikt om het begrip te omschrijven. Simpel gezegd komt het erop neer dat duurzame voeding geproduceerd en geconsumeerd wordt met respect voor mens, dier en milieu. Hieronder valt ook eerlijke handel, denk hierbij bijvoorbeeld aan fairtradeproducten. Hoe pakken we duurzaam eten praktisch aan? Vijf tips.

1. Eet minder vlees, vis, zuivel en ei

Milieubelastende producten zijn met name eiwitrijke producten. Hierbij kun je denken aan vlees, vis, zuivel en ei. Het produceren van deze producten zorgt voor een flinke uitstoot van broeikasgassen. Zo zijn vlees en zuivel, met name rundvlees en kaas, verantwoordelijk voor meer dan de helft van het broeikaseffect van de Nederlandse landbouw. Probeer daarom minder vlees te eten. Het is voor je gezondheid niet nodig om zeven dagen per week vlees te eten. Er zijn goede vleesvervangers in de supermarkt, of voeg bijvoorbeeld noten en pinda’s of peulvruchten aan de maaltijd toe.

2016-02-19 Minder rundvlees

Wie voor een volledig vegetarisch voedingspatroon kiest: let op dat je alle noodzakelijke voedingsstoffen in voldoende mate binnenkrijgt. Het gaat met name om ijzer, vitamine B1 en vitamine B12. Aan de meeste vleesvervangers zijn deze vitaminen en mineralen tegenwoordig toegevoegd, zodat ze ook echt als volwaardige vleesvervanger kunnen dienen.

Met vis is dit wat lastiger. De aanbeveling is namelijk om één keer per week vette vis te eten. Het vangen van vis gebeurt alleen lang niet altijd duurzaam. Kies daarom vissoorten waarbij geen of in mindere mate sprake is van overbevissing, of ga voor milieuvriendelijk gekweekte vis. Op de website goedevis.nl is te zien welke vis een duurzame keuze is.

2. Eet meer plantaardig

Plantaardig eten is een stuk duurzamer dan dierlijke producten. Bij plantaardig moet je denken aan een voedingspatroon dat voor een groot deel bestaat uit volkoren graanproducten, groenten, fruit en peulvruchten. Je kunt beter kiezen voor groenten en fruit die in het seizoen zijn, dan voor groenten en fruit die uit het buitenland komen, of in kunstmatig verlichte en verwarmde kassen zijn gekweekt. Op de website van Milieu Centraal is een overzicht te downloaden met de beschikbare seizoensgroenten per seizoen.

2016-02-29 Duurzame voeding plataardig

3. Eet niet meer dan je nodig hebt

Niet meer eten dan nodig. Klinkt heel simpel, maar toch doen we dit lang niet altijd. Alles wat je als extraatje eet bovenop je dagelijkse voeding, is niet alleen extra voor je lichaam maar vormt ook een extra belasting voor het milieu. Wees dus zuinig in het gebruik van voedingsmiddelen die je niet echt nodig hebt zoals koek, snoep en snacks. Dit soort producten laten staan of er minder van eten, is uiteraard ook goed om overgewicht tegen te gaan.
Probeer daarnaast niet meer te koken dan nodig. Lastig, want zeker met gerechten als pasta en rijst kook je al snel teveel en zit je met kliekjes. Er zijn tegenwoordig websites waar je ideeën kunt opdoen en recepten kunt delen met deze kliekjes. Kijk bijvoorbeeld eens op kliekipedia.nl. Dubbel handig: je bent én van je kliekjes af én je hoeft niet langs de supermarkt om nieuw eten te halen.

4. Houd keurmerken in de gaten

Er zijn verschillende keurmerken en etiketten die wat zeggen over de duurzaamheid van voeding. Hierbij heeft elk gebied weer zo zijn eigen keurmerken. Wil je bijvoorbeeld letten op het milieu, kijk dan naar het EKO keurmerk, voor dierwelzijn is dit onder andere het Beter Leven keurmerk, en voor eerlijke handel bestaat het Fair Trade / Max Havelaar keurmerk.

5. Check hoe duurzaam je bezig bent

Wil je weten hoe duurzaam je al bezig bent? Op de site van het Voedingscentrum kun je een test doen: de Voedselafdruk. Hier zie je wat jouw voedselkeuzes betekenen voor de belasting van het milieu en krijg je een persoonlijk advies om gezonder en duurzamer te gaan eten. Leuk om in te vullen en te bekijken.
————————–


Gebruikte bronnen:
https://www.gezondheidsraad.nl/nl/taak-werkwijze/werkterrein/gezonde-voeding/richtlijnen-goede-voeding-ecologisch-belicht
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/duurzamereten.aspx

 

Voedingskundige, verbonden aan de het VUmc Amsterdam. Heeft speciale belangstelling voor de invloed van levensstijl, met name voeding, op het krijgen van ziekten.