Rondom het eten van brood is de laatste jaren discussie ontstaan: een groeiend aantal gezondheidsgoeroes lijkt het product af te raden. Maar is dit wel terecht? Moet de broodtrommel het veld ruimen, of kunnen we brood met gerust hart blijven eten?

“Ode aan brood”. Waarschijnlijk heb je deze slogan de afgelopen tijd wel ergens voorbij horen komen. Er is een namelijk nieuwe campagne gestart over brood. Zowel consumenten als professionals kunnen informatie vinden over brood, gezondheid en recepten op de bijbehorende website.

Volkoren

Brood is al vele eeuwen een belangrijk onderdeel van het Nederlandse voedingspatroon. Eén van de vakken van de Schijf van Vijf is nog steeds “Brood, graanproducten en aardappelen”. Belangrijk is dat het hier om volkorenproducten gaat. Dus eet je brood, ga dan voor volkorenbrood. Een brood mag alleen “volkoren” genoemd worden als het voor 100% uit volkorenmeel bestaat. Volkorenbrood bevat onder andere veel voedingsvezels, vitaminen B en jodium.

Gezondheidseffecten

Onderzoek heeft aangetoond dat de consumptie van volkerenproducten het risico op hartziekten verlaagt en dat de inname van voedingsvezel het risico op beroerte verlaagt. Jodium is belangrijk voor een goede werking van je schildklier. Je schildklier produceert schildklierhormonen, die belangrijk zijn voor goede groei, ontwikkeling van het zenuwstelsel en voor je stofwisseling. Wanneer je een tekort aan jodium hebt, gaat je schilklier trager werken. Je merkt dit tekort echter pas na enkele jaren, omdat je lichaam een voorraad heeft aangelegd. Als je geen brood meer eet of alleen zelfgebakken brood waaraan geen zout met jodium toegevoegd is (bakkerszout), bestaat er een kans dat je een tekort aan jodium krijgt. Andere producten waar jodium in zit zijn zuivelproducten, zeevis en eieren.

Speltbrood

En speltbrood, is dat nu beter om te eten dan tarwebrood? Uit onderzoek blijkt niet dat speltbrood lichter verteerbaar zou zijn dan tarwebrood. En zowel spelt- als tarwebrood bevatten gluten. Gluten is een eiwit dat voorkomt in tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut. Volgens verschillende voedingshypes en gezondheidsgoeroes zou je het eten van gluten moeten vermijden. Het klopt dat sommige mensen hier gevoelig voor kunnen zijn. Dit wordt ook wel glutensensitiviteit genoemd. Je hebt dan geen aangetoonde glutenintolerantie, maar reageert wel goed op een glutenvrij dieet.

Glutenvrij dieet

Daarnaast zijn er op dit moment ongeveer 25.000 mensen in Nederland die coeliakie hebben, oftewel intolerant zijn voor gluten. Als mensen met coeliakie gluten eten beschadigd dit het slijmvlies van de dunne darm en gaan de darmvlokken kapot. Wanneer dit gebeurt kunnen voedingsstoffen, vitaminen en mineralen minder goed opgenomen worden. Je verliest gewicht en krijgt last van allerlei (buik)klachten. Als je coeliakie hebt moet je je leven lang een glutenvrij dieet volgen. Dit gaat in overleg met de arts en diëtist.

Gezonde keuzes

Tenzij je coeliakie hebt of glutensensitiviteit kan je dus prima een lekkere boterham eten! En zoals bij vrijwel alle voedingsmiddelen geldt: eet niet teveel en maak gezonde keuzes. Geen zin in brood? Je kan het vervangen door een salade of volkoren (ontbijt)granen. Probeer ontbijtgranen met veel suiker – bijvoorbeeld krokante muesli- te laten staan. En beleg je boterham eens met wat extra groente: wat plakjes komkommer op je kaas, of wat plakken tomaat op de hummus. Op die manier zorg je er ook nog voor dat je alvast wat groente eet bij ontbijt of lunch!

 


Gebruikte bronnen:

 

Voedingskundige, verbonden aan de het VUmc Amsterdam. Heeft speciale belangstelling voor de invloed van levensstijl, met name voeding, op het krijgen van ziekten.