Er zijn bepaalde voedingsmiddelen waar altijd discussie over is. Eén van deze producten is melk. De meningen lopen uiteen, van ‘melk is goed voor elk’ tot ‘melk zorgt voor botontkalking’. Moet je dat dagelijkse glas melk nu beter laten staan of is dat onzin en is melk gezond?

Wat zegt wetenschappelijk onderzoek?

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een verband tussen het drinken van melk en het risico op hart- en vaatziekten en kanker onwaarschijnlijk is. Daarnaast zou het drinken van melk samenhangen met een lager risico op darmkanker (per 200 gram melk per dag een 10% lager risico). Deze resultaten zijn afkomstig van meerdere grote onderzoeken waarvan de uitkomsten zijn gecombineerd. Onder meer op basis van deze onderzoeksresultaten worden in onze huidige voedingsrichtlijnen enkele porties zuivel per dag aanbevolen, waaronder melk.

Waar is melk voor nodig?

Melk is belangrijke bron van eiwitten en van de vitamines B2, B12 en calcium. Eiwitten worden in je lichaam afgebroken tot aminozuren, deze kan je zien als bouwsteen voor het lichaam. Vitamine B2 is nodig om energie te halen uit de voedingsstoffen die je via voeding binnenkrijgt. Vitamine B12 speelt een rol in de aanmaak van je rode bloedcellen, vandaar dat een tekort onder andere kan leiden tot bloedarmoede. Calcium is belangrijk voor botten en gebit.

Gezonde keuze

Probeer voor halfvolle of magere melk te gaan, in plaats van voor de volle variant. Volle melk bevat namelijk meer verzadigde vetten. Daarnaast zijn er allerlei zuivelproducten waaraan een smaakje toegevoegd is, denk aan de fruit- en yoghurtdranken. Wanneer je deze zuivelproducten dan toch wilt drinken, probeer dan te kiezen voor een variant zonder toegevoegde suikers.

Het kan zijn dat je geen melk kan drinken omdat je lactose intolerant bent of een koemelkallergie hebt. Probeer dan een vervangend plantaardig product te kiezen waaraan voldoende calcium en vitamine B12 is toegevoegd. Dit staat vaak duidelijk aangegeven op de verpakking. Zo weet je zeker dat je geen belangrijke voedingsstoffen mist.

Blijf kritisch

Er is veel informatie op internet te vinden over voeding waarin mensen hun eigen mening geven, en hier passende achtergrondinformatie en voorbeelden bij opzoeken. Op die manier komen er verhalen op internet te staan die niet (helemaal) waar zijn, of vanuit eigen perspectief onderbouwd zijn. Wees dus altijd kritisch als één persoon zijn of haar mening geeft met maar beperkte of geen achtergrondinformatie. Probeer altijd op websites te kijken van instanties die zich bezighouden met het opstellen van richtlijnen en toegang hebben tot de resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Zo weet je zeker dat je goed geïnformeerd bent.

 

 

 

Gebruikte bronnen

  • Zuivel; achtergronddocument bij Richtlijnen Goede Voeding 2015.
  • Richtlijnen goede voeding 2015 – Hoofdstuk 4 “Zuivel”.
  • Is melk drinken gezond?

Voedingskundige, verbonden aan de het VUmc Amsterdam. Heeft speciale belangstelling voor de invloed van levensstijl, met name voeding, op het krijgen van ziekten.