3 — In beweging, Deel 1

Uiterlijk is wel altijd een dingetje voor mij geweest, maar ik was wat lui. Je kunt dus wel stellen dat ik niet zo sportief van aard ben. Maar goed als je lijf je in de steek laat, dan komt op een gegeven moment het besef dat je aan de slag moet. Bewegen dus. Ik vertel je graag over wat ik gedaan heb aan sport en beweging en wat de positieve effecten waren.

Nadat ik ons kindje verloren had in de 16e week van een zwangerschap (de enige zwangerschap die tot stand was gekomen na ICSI behandeling, poging 6) belandde ik in een zware depressie. Mijn immuunsysteem had gefaald; ik was zwanger van een kerngezond kind, maar een gemene GBS-B bacterie had mijn vliezen kapot gevreten en dus werd ons kerngezonde maar niet levensvatbare zoon Saul geboren. Pathologisch onderzoek wees dat uit en de gynaecoloog bevestigde het; de bacterie had gewonnen van mijn lichaam, met het kind was niets aan de hand. Hieruit blijkt opnieuw dat zwanger worden nog maar de helft van de strijd is, zwanger blijven moet ook nog.

Emotionele eter

Focus verleggen

Mijn partner en ik hadden eerder afgesproken dat ik degene zou zijn die bepaalde tot hoever wij zouden gaan met behandelen. Maar omdat ik nu op het punt was aangekomen dat ik tot niets meer in staat was, nam hij het heft in handen.

Hij sprak deze wijze woorden: “Al onze energie is weg, hoe kunnen wij zo nieuw leven creëren? We zijn uitgeput, lichamelijk en geestelijk. Lieverd, we laten niet los, we stoppen niet met behandelen. We verleggen in plaats daarvan onze focus naar gezond worden.”

En hij had gelijk. Het was slim en lief van hem om voor mij een uitweg te verzinnen zonder dat ik mij angstig hoefde te voelen. Angst heb je namelijk, want niet doorgaan betekent geen kind. Nu stopte ik niet, ik verlegde mijn focus.

 

Plan van aanpak

Wanneer je niet meer om je eigen leven of om anderen geeft, kun je dat zonder diagnose een depressie noemen. Het plan was nu om eerst te investeren in een gezond lichaam; misschien zou het gezondere hoofd dan vanzelf volgen. We namen ons voedingspatroon onder handen en gingen bewegen. Zwemmen, yoga en fitness werden de soorten sport waar ik mij op ging concentreren. Mijn partner ging Krav Maga en fitness doen. We gingen een sterk lijf maken, want wat er ook nog zou gebeuren, een kind verliezen omdat het lijf het niet aankon dat ging ons niet meer gebeuren!

Zwemmen

Ik vind zwemmen heerlijk. Je kunt je niet zo snel blesseren. Je kan in een groepje bijvoorbeeld aerobics doen als je dat leuk lijkt. Ik deed eerst mee met een groepje, maar dat bleek toch niets voor mij. Ik ben een beetje onhandig en bots altijd tegen mensen op. Baantjes trekken ging mij echter prima af. En weet je wat echt makkelijk is in het water? Buikspieroefeningen! Ik vind buikspieroefeningen normaal gesproken verschrikkelijk, maar hangend aan de rand van het zwembad, terwijl ik erin lag, ging juist heel goed. Beetje dobberen, inspannen, weer dobberen en lekker ontspannen naar huis. Zwemmen is OK.

Yoga

Lichaam en geest. Ja, het is echt fijn om die twee samen te brengen. Ik voelde al snel dat ik leniger en soepeler werd dankzij yoga. Je staat je niet ongans te trappen, zoals bij spinning (dat is dus echt niets voor mij dat gejakker). Met yoga ben je op je eigen tempo bezig en je maakt gecontroleerde bewegingen. Daarbij komt dat yogaleraren altijd lief en inlevend zijn. Behalve dat ze lichamelijk in topconditie zijn, zijn ze vaak ook bezig met algehele gezondheid en zingeving. Ze zijn – of proberen- in het hier en nu te blijven en geven meer mee aan hun cursisten dan alleen beweging. Ze lijken veel beter de prikkels van het leven te kanaliseren. Die combinatie en die aandacht dat had ik natuurlijk ook wel een beetje nodig. Yoga was dus ook een succesnummer.

Fitness

Ik kreeg een test en een lijstje met oefeningen. Prima te doen, ingesteld op mijn mogelijkheden en ja ik werd er beresterk van. Na een poosje kreeg ik ook gesprekjes met anderen op de sportschool en bleek dat niet iedereen alleen maar voor de gezelligheid bezig was met zijn conditie. Ik voelde me dus niet zo eenzaam meer en veel stoerder. Mijn uithoudingsvermogen was gegroeid en mijn kracht verdubbeld.

Krav Maga

Krav Maga is een Israëlische zelfverdedigingssport. Heel effectief en fysiek door iedereen te doen. Je zelfvertrouwen krijgt er een enorme boost van omdat je vanaf de eerste les al in staat bent iemand uit te schakelen. Dat klinkt een beetje agressief maar je kunt met deze sport niet aanvallen, alleen afweren. Deze sport deed mijn geliefde, ik niet want daar ben ik niet stoer genoeg voor. Hij had er dus lichamelijk en geestelijk profijt van.

 

Het resultaat van dit alles?

Het klinkt natuurlijk als te mooi om waar te zijn, maar het is wat het is. Binnen 3 maanden (2 – 3 keer per week sporten) was mijn depressie weg en waren wij vele kilo’s lichter. Ik vond het ongelooflijk dat ik zo snel veranderd was van een wrak naar een levenslustig iemand. Ik had zelfs gedacht aan plan B, iets wat ik in al die jaren voor me uit had geschoven. Wat een opluchting, ik zag weer mogelijkheden en had weer zin in het leven!

Dat mijn lijf zou veranderen dat wist ik wel maar dat je hoofd in een korte tijd zo een enorme omschakeling kan maken, dat had ik niet voor mogelijk gehouden. Deze periode van focus op gezondheid had mij ook een veilige, legitieme en zinvolle periode van rust en een geestelijke pauze gegeven. In mijn beleving ontbrak dit puzzelstukje aan het vruchtbaarheidsprobleem, want niet veel later werd ik zwanger.

In mijn volgende column ga ik verder op onderzoek. Ik wil namelijk weten hoe dit ‘wonder’ zo heeft kunnen gebeuren.

 

Liefs,

Melany

4 — In beweging, Deel II

In mijn vorige column vertelde ik over hoe bewegen, sporten en gezonder eten mijn lichaam en geest binnen enkele maanden enorm versterkte. Eind van het verhaal was dat ik niet alleen een hele nare periode kon afsluiten, maar ook heel snel zwanger werd. In deze column ga ik op onderzoek uit. Hoe heeft dit zo kunnen gebeuren? Hoe kon in beweging komen zo’n ongelofelijk grote invloed hebben op het proces?

Ik denk dat het in beweging komen onze manier van loslaten was, een term die mijn partner en ik overigens liever niet gebruiken omdat je een kinderwens nu eenmaal niet kan loslaten. We ruilden het in voor “focus verleggen”. Daarnaast en zeker niet op de laatste plaats bleek mijn lichaam sterk, want tijdens mijn zwangerschap is de GBS-B bacterie niet actief geweest, dus ook mijn immuunsysteem gaf alle bedreigingen van katoen. Andere lichamelijke klachten waren overigens ook verdwenen, maar of dat alleen aan het sporten heeft gelegen weet ik niet. Het kan ook aan de voeding hebben gelegen of de extra vitaminen. Het was in ieder geval een win-win-win situatie geworden.

Navraag bij experts

Omdat de communicatie tussen lichaam en geest mij bezighoudt en ik een deskundige nodig heb om te beantwoorden hoe dat dan werkt, heb ik navraag gedaan bij experts over wat er nu eigenlijk met mij gebeurd is. Ik wilde weten hoe het kan dat ik via mijn lichaam mijn hoofd op orde kreeg, welke processen werden er in gang gezet.

Ik stelde mijn vraag aan psychologe Sylvia Mattens (begeleidt lotgenoten), Rob Luijten (personal trainer) en Rika Lukac (yogi en auteur van het boek “InNESTeling”).

—————————————–

Psycholoog Sylvia Mattens

“Lichaam en geest vormen één geheel. Toch is het onze geest die ons lichaam aanstuurt. En net daar ligt de sleutel in jouw verhaal, Melany. Eerst heb je ingezien, met de hulp van je man, dat het zo niet verder kon en dat je iets moest veranderen in je leven. Je hebt bewust je focus verlegd van het negatieve naar het positieve; van pijn, verdriet en angst naar gezond zijn en sterker worden, geestelijk en lichamelijk.”

“Je hebt bovendien de beslissing genomen om gezonder te gaan leven waardoor je een doel kreeg. Dat doel heb je vervolgens omgezet in een actieplan, dat je tenslotte ook bent gaan uitvoeren. Je hebt nagedacht over je opties om gezonder te worden: gezondere voeding, meer beweging, vitaminen… Je bent enkele sporten gaan proberen om te ontdekken wat het best bij je past en wat je een goed gevoel geeft. En net daardoor werd je gemotiveerd om je plan van aanpak door te zetten. Je ontdekte wat je leuk vond en waar je lichaam gezonder en sterker van werd.”

“En hoe energieker je lichaam werd, hoe krachtiger je geest zich ging voelen. Door je focus te verleggen van de Medische Mallemolen (MMM) naar jezelf, kreeg je opnieuw vertrouwen in je lichaam. Je herstelde de connectie en de communicatie tussen geest en lichaam. Zo is de cirkel van lichaam en geest als geheel weer rond.”

Meer over Sylvia Mattens

Personal trainer Rob Luyten

“Mensen die in een depressie belanden, raad ik eigenlijk altijd aan om in beweging te komen. Dat kunnen alle soorten fysieke inspanning zijn. Bewegen werkt beter dan anti-depressivia als medicatie, in mijn optiek. Voor de één is bewegen wandelen, voor de ander hardlopen of fitness. Door (lichte) fysieke inspanning maak je namelijk endorfine aan en daar krijg je een geluksgevoel van. Niet alle fysieke inspanning zorgt voor de aanmaak van dit stofje; bij overmatig trainen gebeurt dat dus niet.“

“Overmatig trainen kan zelfs zorgen voor chronisch verhoogde cortisolwaarden http://energiekevrouwenacademie.nl/cortisol-in-toom-houden-acht-waardevolle-tips/ . Deze zorgen voor stress en zijn uitzonderlijk slecht voor je gezondheid. Dit probleem wordt in verband gebracht met een verstoorde hormoonbalans, verhoogde bloedsuikerwaarden, hart- en vaatziekten, een verhoogde cholesterolwaarde, en ook bijnieruitputting. Een bijkomend vervelend probleem is de opslag van vet rondom je middel, wat een teken kan zijn van de aanmaak van een teveel aan stresshormonen. Je kunt een vetmeeting doen in de sportschool om te bekijken of dit bij jou het geval is.”

Meer over Rob Luyten

Yogi Rika Lukac

“Wanneer je in beweging komt gebeurt er een aantal dingen waardoor je je lichamelijk en geestelijk beter gaat voelen. De aanmaak van endorfines wordt bijvoorbeeld verhoogd. Endorfines zijn een soort feel-good hormonen. Maar er is meer. Doordat je gaat bewegen wordt je bloedsuikerspiegel beter gereguleerd en wordt je lichaam gevoeliger voor insuline. Hierdoor kom je veel beter in je energie te zitten, zowel in je lijf als in je hoofd.”

“Verder kan je lever tijdens het bewegen 10 x sneller ontgiften van oestrogenen en andere hormonen die je niet nodig hebt. Hierdoor ontstaat er hormonaal een betere balans en ervaar je minder snel stress. En, last but not least, er komt tijdens het bewegen nog een stofje vrij: lactoferrine. Deze stof werkt als een soort natuurlijke antibioticum.

Meer over Rika Lukac

—————————————–

Nieuwe kinderwens

Om je eerlijk te zeggen moet ik weer aan de slag want tijdens de zwangerschap ben ik natuurlijk aangekomen en na de bevalling (tot op heden) heeft mijn focus bij onze zoon gelegen en nauwelijks bij mijn lichaam of geest. Bovendien heb ik nog steeds een kinderwens, ook al ben ik inmiddels 45. Voor onze zoon zou ik wel graag een broertje of zusje willen. Behandelen is natuurlijk geen optie meer, dat kunnen wij niet betalen. Maar misschien is Moeder Natuur mij nog eens gunstig gezind. Ik ga het in ieder geval proberen.

Hardloop-evenement

Verder heb ik nog een andere reden om weer te werken aan mijn conditie. Ik ga namelijk de Damloop By Night lopen om handtekeningen in te zamelen voor de Dag van de Kinderwens (http://dagvandekinderwens.nl/)  en ik hoop dat iedereen tekent. Ik loop daarnaast natuurlijk ook voor Kinderwensbloggers vanwege de vele projecten die meehelpen aan o.a. het taboe te doorbreken. En het mooiste is dat ik niet alleen loop. Lieve familieleden en vrienden lopen met mij mee. Nog voor ik een stap gezet heb voel ik mij al sterk en gesteund. Wil je hier meer over weten? Wil je misschien meelopen of doneren? Stuur mij een email (info@kinderwensbloggers.com) of kijk op http://kinderwensbloggers.com/dam-tot-dam-by-night/

Liefs,

Melany