Alternatieven voor frisdrank of sap in de schooltas

We geven onze kinderen nog steeds massaal vloeibare suiker mee naar school in de vorm van frisdrank of sap. Dat terwijl suiker drinken nog ongezonder is dan suiker eten en kinderen steeds vaker met overgewicht en diabetes te kampen hebben. Het is dus de hoogste tijd voor alternatieve drankjes in de schooltas.

Ik schreef al eerder op het WOMB blog over vloeibare calorieën en verzadiging. Vloeibare suikers worden door ons lichaam niet goed herkend waardoor je er geen vol gevoel van krijgt. En dus kun je er gemakkelijk grote hoeveelheden van innemen. Ook in de laatste update van de Richtlijnen Goede Voeding  en in het Rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) genaamd Ending Childhood Obesity is het één van de belangrijkste adviezen om de schoolgaande jeugd suikervrij te laten drinken.

Overgewicht kinderen voorkomen

Suikerwater

Frisdranken bestaan voornamelijk uit (koolzuurhoudend) water, smaakstoffen en suiker. Light frisdrank bevat in plaats van suiker zoetstof en bevat meestal geen calorieën. Vruchtensap lijkt gezonder, maar bevat net als frisdrank ongeveer dezelfde hoeveelheid suiker. Vruchtensap bevat soms wel vitamines en een beetje vezels. Voor het lichaam is suiker gewoon suiker: het maakt geen onderscheid in waar die suiker vandaan komt.

Wat geef je ze dan mee?

Echt gezonde dranken, anders dan water, thee, koffie (voor volwassenen) of pure groentesap, bestaan eigenlijk niet. Dus ook geen light dranken en geen vruchtensappen. Door de suiker te vervangen voor zoetstof wennen we nog niet aan een minder zoete smaak. Ook brengen zoetstoffen mogelijk je verzadigingsgevoel in de war. Het is nog niet goed bekend wat de effecten van zoetstoffen op de lange termijn zijn. De meest voor de hand liggende oplossing is je kind water meegeven naar school. Voor sommige kinderen is dat lastig. Als alternatief voor de sap waar ze aan gewend zijn kun je vruchtensap flink met water verdunnen, dat scheelt meteen de helft aan suiker.

Maar in dat laatste geval krijgt je kind nog steeds relatief veel suiker binnen. Er zijn andere opties.

I. Flavoured water

Aan koud water kun je eenvoudig een lekker smaakje geven door fruit, groenten en kruiden in het water te doen. Druk de groenten, fruit en kruiden vooraf een beetje plat met een lepel of vork zodat de smaken vrij komen. Voeg ze vervolgens aan het water toe. Als je dit mengsel de avond van tevoren in een fles doet dan kunnen alle smaken goed in het water trekken. Probeer eens de volgende combinaties flavoured water:

A B C D E F
(bruisend) water

bramen

frambozen

gember

(bruisend) water

venkel

citroen

steranijs

(bruisend) water

komkommer

blauwe bessen

basilicum

(bruisend) water

limoen

komkommer

munt

(bruisend) water

sinaasappel

blauwe bessen

(bruisend) water

mango

koriander

 

II. Thee en Infusions

Zet een pot zwarte of groene thee en voeg hier zelf verschillende soorten fruit en kruiden aan toe. Maak ijsthee door twee zakjes (groene) thee op 1 liter water te koken. Je kunt ook alleen heet water koken en er vervolgens een van de volgende combinaties aan toe voegen. Daarna laat je het geheel afkoelen in de koelkast. Als je een minder sterke  variant wilt dan haal je de ‘smaakmakers’ voor het afkoelen weer uit het water of de thee.

A B C D
heet water/ thee

citroen

steranijs

heet water/ thee

citroensap

citroen

munt

heet water/ thee

sinaasappel

kaneel

heet water/ thee

gember

munt

 

Groentesap

Groentesap zonder vruchtensap is ook een gezond alternatief. Je kunt groenten kiezen die van nature een ‘zoetje’ hebben om de smaak te verzachten. Pureer alles met een blender of food processor. Een alternatief is om tomaten- of wortelsap uit pak te kopen, let er dan wel goed op dat hier geen suikers aan zijn toegevoegd.

A B C D
(bruisend) water

Selderij

Venkel

Komkommer

(bruisend) water

spinazie

bieten

(bruisend) water

Gember

Wortel

(bruisend) water

Tomaat

Bleekselderij

gember