Goed voornemen ‘meer bewegen’ mislukt? Zo pak je de draad (weer) op:

Het is februari, de tijd dat veel goede voornemens helaas weer jammerlijk in de prullenbak zijn beland. ‘Meer bewegen’ blijkt een van de lastigste voornemens. Tijd om het anders aan te pakken: we geven je een paar tips voor sporten en bewegen met meer inspiratie en variatie en minder hoge drempels.

1. Snel last van gewrichten? Ga sporten in het water!

Waarom
Heb je al snel last van je gewrichten als je je gaat inspannen? Dan kan een watersport geschikt voor je zijn. De schokbelastingen in spieren, pezen en gewrichten komen bij sporten in het water niet voor. Kans op overbelasting of blessures zoals die kunnen ontstaan bij andere sporten, is niet aanwezig bij sporten en bewegen in het water. Veel deelnemers aan WOMB project zijn enthousiast over aquarobics. Bij aquarobics kan je de oefeningen aanpassen in moeilijkheid, je bent met andere mensen en je hebt motiverende muziek op de achtergrond.

Variatietip
Toe aan iets anders? Probeer aquaspinning (zwaar!) of aquapilates.

 

2. Wandelen: degelijk en veel varianten

Waarom
Wandelen klinkt misschien saai, maar is de ideale vorm van bewegen voor beginners. Het klassieke ‘met de hond wandelen’ is natuurlijk prima, maar je kan ook denken aan een luisterboek luisteren tijdens een avondwandeling. Voor je het weet ben je weer een half uur verder. De bibliotheek biedt een gratis app voor op de telefoon met een aantal gratis luisterboeken. Als je lid bent van de bibliotheek, dan kun je meer (en leukere) luisterboeken downloaden.

Variatietip
Zorg voor andere wandelactiviteiten in het weekend. Neem mensen mee en ga Pitch&Putt golfen, geocaching of klootschieten. Of ga naar een van de banen in Nederland waar je kan footgolfen, wat een combinatie is tussen voetbal, golf en midgetgolf. Liever meer snelheid? Huur dan een step en verken de omgeving met steppen.

 

3. Survivalrun: voor de gevorderden

Waarom
Hou je van hardlopen? Dan is een survivalrun in het weekend een aanrader. De parcours maken elke run weer anders en je traint al je spieren. Survivalruns zijn er in allerlei verschillende afstanden en niveaus.

Variatietip
Vraag je familie of vrienden om mee te gaan naar een van de vele mooie klimbossen in Nederland. Als het te koud is buiten of je hebt wat meer last van je gewrichten, dan zijn cross-trainers en ‘liggende fietsen’ in de fitnesschool goed om de conditie op peil te houden. Kies een apparaat waarbij je een scherm hebt of neem je telefoon mee zodat je een leuk programma kan kijken.

 

4. Liever thuis sporten? Probeer exergaming!

Waarom
Sport je liever thuis? Denk dan eens aan een videogame waarmee je moet bewegen, ook wel ‘exergaming’ of motion gaming’ genoemd. Voor iedere moderne spelcomputer zijn wel exergames te koop. Kies je eigen programma en je uithoudingsvermogen zal met sprongen vooruit gaan. Verscillende wetenschappelijke studies hebben al laten zien dat exergaming ook echt werkt om gezond en fit te blijven. Heel fijn ook voor in de wintermaanden als het buiten sneeuwt, of wanneer je om andere redenen liever binnenhuis sport.

Variatietip
Een dure game console is niet nodig. Er zijn ook fitnessapps voor op je telefoon. Kies bijvoorbeeld de ’30 day challenge’ waar voor een hele maand staat beschreven wat je dagelijks moet doen. Een uitdaging en een genoegdoening om bij iedere dag een vinkje te zetten.

 

5. Springen

Waarom
Springen is een efficiënte en onderhoudende manier om calorieën te verbranden. Er zijn grote indoor-trampolinehallen waar je allerlei sporten, activiteiten en cursussen rondom springen kan doen. Probeer bijvoorbeeld eens trefbal op een trampoline. Het grootste indoor trampolinepark van de EU is gevestigd in Utrecht (Jumpsquare). In 2017 worden er vestigingen verspreid over Nederland geopend. Kijk wel even of trampolinespringen (medisch gezien) mogelijk is voor jou.

Variatie
Bossabal is een sport die basketbal, turnen en volleybal combineert op een opblaasbaar speelveld met trampolines en met Zuid-Amerikaanse muziek op de achtergrond. In Nederland zijn op dit moment verschillende clubs waar je wekelijks Bossaball kunt spelen. Vaak word je niet lid voor een jaar, maar voor een kortere periode, kan je eerst kijken of je het leuk genoeg vindt.

Heb je zelf een tip voor een sport, bewegingsactiviteit of variatie die kan helpen? Deel deze hieronder!