“Ontbijten nóg belangrijker voor moeder en (ongeboren) kind”

Vorige week schoven een half miljoen kinderen op 2600 basisscholen aan tafel voor het inmiddels traditionele Nationale Schoolontbijt. Hoe belangrijk is ontbijten eigenlijk voor (zwangere) vrouwen en (ongeboren) kinderen? Tessa Roseboom van WOMB project geeft antwoord.

In de week van 10 november was het op diverse bassischolen ‘s ochtends smullen geblazen. Voor de dertiende keer werd het Nationaal Schoolontbijt gehouden. Het initiatief van Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) wordt ondersteund door onder meer het Voedingscentrum, de Hartstichting en de Maag Lever Darm Stichting. Tessa Roseboom, wetenschapper en manager van WOMB project, grijpt het Nationale Schoolontbijt graag aan om meer te vertellen over de waarde van ontbijten voor kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die zwanger willen worden.

Tessa Roseboom

Ben jij, als wetenschapper, voorstander van het Nationaal Schoolontbijt?
“Alle aandacht die het Nationale Schoolontbijt oproept voor het fenomeen ontbijt vind ik ontzettend goed, want het is inderdaad gezond om te ontbijten. Een goed begin is het halve werk. Dat geldt voor wat je eet aan het begin van de dag, maar ook voor de start van een nieuw leven. Verantwoord ontbijten heeft niet alleen invloed op de gezondheid van kinderen, maar ook op hun prestaties op school. Daarmee bepaalt voeding ook mede hun kansen in de toekomst. Je moet het belang van een gezond ontbijt niet onderschatten!”

Klopt het dat ontbijten nóg belangrijker is voor kinderen dan voor volwassenen?
Een gezond ontbijt is voor iedereen belangrijk, maar voor twee groepen in het bijzonder: kinderen en vrouwen die zwanger zijn of zwanger willen worden. Voor kinderen is ontbijten belangrijk omdat ze in de groei zijn. Zij hebben gezonde bouwstoffen nodig om te groeien, zich te ontwikkelen en goed te kunnen leren. Kinderen die gezond ontbijten kunnen beter opletten op school en leren daarmee beter.”

Hoe zit dat met zwangere vrouwen en vrouwen met een kinderwens?
Ook voor hen is het ontbijt een extra belangrijk voedingsmoment. Tijdens de zwangerschap worden alle organen van het kind aangelegd. Daar moet het kind de rest van zijn of haar leven het mee doen. De moeder zorgt door gezonde voeding voorafgaand aan de zwangerschap en tijdens de zwangerschap voor de beste bouwstenen voor haar kind. Daarmee is gezonde voeding voor en tijdens de zwangerschap een investering in de toekomst. Ontbijt maakt een belangrijk onderdeel uit van een gezond voedingspatroon.”

Heeft ontbijten nog meer positieve invloeden op het ongeboren kind?
“Grappig genoeg bepaalt de voeding van een vrouw tijdens de zwangerschap ook wat haar kind later lekker vindt. Dus als je als zwangere vrouw elke dag begint met een sinaasappel bij je ontbijt, dan is de kans groot dat je kind de smaak van sinaasappel ook zal kunnen waarderen na de geboorte. Zo kun je jouw kind meteen een gezond voedingspatroon aanleren waarmee het zich lekkerder zal voelen en waarmee de kans op latere gezondheidsproblemen afneemt. Nog een extra reden dus om dat gezonde ontbijt te beginnen met extra fruit!” Ontbijt2

Wat is nou het beste ontbijt?
“Hét beste ontbijt is er volgens mij niet. Wel is het erg belangrijk om voldoende groente en fruit te eten. Dus fruit bij het ontbijt is absoluut een goed idee. Verder is variatie aan te raden. Probeer bijvoorbeeld verschillende soorten brood en ontbijtgranen, zoals havermout. Zo heb je verschillende opties om je dag steeds gezond te beginnen.”

Is het verstandiger om voor of na het ontbijt te sporten of bewegen?
“Over het algemeen wordt geadviseerd om niet meteen na het eten te sporten. Maar ieder mens is anders. Ik vind het zelf heerlijk om na het ontbijt op de fiets te stappen om naar mijn werk te gaan. Voor mij is dat de ideale manier op de dag te beginnen. Wat dit betreft moet iedereen denk ik doen wat hem of haar het beste bevalt.”