Suiker frisdrank obesitas gezondheid

Waarom gesuikerde frisdrank een sluipende dikmaker is

Suikers. Zoet en verleidelijk. Helaas leidt het eten van te veel suikers tot overgewicht. Veel suikers drinken net zo goed trouwens. Want zitten er in etenswaren al veel – verborgen – suikers, met het suikergehalte van frisdrank is het meestal nog erger gesteld. Tijd om de strijd aan te gaan tegen gesuikerde drankjes.

Hoogleraar Voedingsleer Martijn Katan deed in 2012 een groot onderzoek naar wat gesuikerde drank voor effect heeft op het gewicht van kinderen. Onderzoekers gaven 640 kinderen met een normaal gewicht dagelijks een pakje drinken gedurende anderhalf jaar. Bij de helft van de kinderen was de drank gezoet met suiker, bij de andere helft met een calorievrije suikervervanger. De groep kinderen die gesuikerde drank kreeg, kwam gemiddeld een kilo meer aan dan de kinderen in de andere groep. Ook de body mass index (BMI) en de dikte van de huidplooi waren significant hoger en dikker bij de groep kinderen die anderhalf jaar lang gesuikerde drank had gekregen.

Minder verzadigd gevoel

Bij nadere analyse van de gegevens bleek ook nog eens dat bij de kinderen die voordat het onderzoek begon al aan de bovenkant van het normale gewicht zaten de gewichtstoename groter was dan bij de slankere kinderen. Blijkbaar krijgen kinderen of mensen die zwaarder zijn een minder verzadigd gevoel van de extra calorieën die ze binnen krijgen via drinken. Hierdoor verminderen ze de hoeveelheid die ze eten niet en komen ze dus meer aan.

Overgewicht kinderen voorkomen

Volwassenen: vergelijkbaar effect

Ook bij volwassenen is gekeken naar het effect van calorievrije dranken versus gesuikerde frisdrank. En ook hier zagen onderzoekers op lange termijn inderdaad meer gewichtstoename bij de groep die de gesuikerde frisdranken kreeg. Wat dit voor effect heeft op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten is nog niet voldoende onderzocht. Maar gezien het sterke verband tussen overgewicht en allerlei andere aandoeningen waaronder diabetes en hart- en vaatziekten, kunnen we redelijkerwijs aannemen dat suiker ook op deze ziekten een negatief effect heeft.

Stoplichtmethode

Veel kinderen én volwassenen krijgen dus (veel) te veel suikers binnen via eten en, in toenemende mate, via frisdranken. Wat kunnen we hiertegen doen? Voor de consument kan het knap lastig zijn om te zien hoeveel suiker er in een voedingsproduct zit en wat dit betekent voor de gezondheid. Deskundigen adviseren de zogenaamde stoplichtmethode voor op de etiketten: hiermee zie je in één oogopslag op de verpakking of ergens te veel suiker, zout of vet in zit. Het lukt de voedingsindustrie tot dusver echter de stoplichtmethode tegen te houden met effectief lobbywerk.

Friswijzer

Eerder schreven we op dit blog al over de suikerbelasting die is ingevoerd in Engeland. Dit betekent dat er extra geld wordt gevraagd voor producten waar overdreven veel suikers in zitten, zoals veel frisdranken. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat als deze producten extra worden belast, de consument ze minder koopt. Ook in Nederland zijn her en der initiatieven te zien. Op de schappen met frisdranken bij de grootste supermarktketen van het land, is sinds kort de ‘Friswijzer’ te zien. Aan de hand van kleuren en icoontjes is vrij snel te zien in welke dranken veel suikers zitten. Dranken met een geel etiket bevatten geen suiker, die met een donker oranje etiket juist veel. Zo ondersteunt deze supermarkt de consument in het maken van een gezondere, weloverwogen keuze.

2016-10-03-suiker-frisdrank1-albert-heijn-friswijzer

Water

Het wordt steeds duidelijker dat wat we onze kinderen te eten en te drinken geven, grote langetermijngevolgen heeft. Probeer daarom steeds weer een bewuste keuze te maken en je kind een goede start te geven. Mijn advies luidt: geef je kind water te drinken. En wil je ze frisdrank geven? Ga dan bij voorkeur voor het gele etiket.

 

 


 

 

 

 

Bronnen:

De Ruyter JC1, Olthof MR, Seidell JC, Katan MB. A trial of sugar-free or sugar-sweetened beverages and body weight in children. N Engl J Med. 2012 Oct 11;367(15):1397-406.

Katan MB. Geef kind geen zoete dranken. NRC wetenschap, 10-11 september

Zheng M, Allman-Farinelli M, Heitmann BL, Rangan A. Substitution of sugar-sweetened beverages with other beverage alternatives: a review of long-term health outcomes. J Acad Nutr Diet. 2015 May;115(5):767-79.

Briggs AD, Mytton OT, Kehlbacher A, Tiffin R, Rayner M, Scarborough P. Overall and income specific effect on prevalence of overweight and obesity of 20% sugar sweetened drink tax in UK: econometric and comparative risk assessment modelling study. BMJ 2013; 347: f6189.